Porsche 911 S/T

Het feest houdt maar niet op! De Porsche 911 bestaat 60 jaar, en dat zullen we weten ook. Het ene naar het andere gelimiteerde/speciale model wordt op de markt gebracht. Of wij dat erg vinden? Nee hoor! En al zeker niet als het om de allernieuwste Porsche 992 S/T gaat. Al is er buitenom de fabriek van Porsche nog niemand die ermee gereden heeft, wij zijn nu al overtuigd.

Het beste van het beste

De Porsche 911 S/T is wederom een mengelmoes van verschillende modellen, waarbij voor de S/T is alleen het beste van het beste uit de kast getrokken om het 60-jarige bestaan van de Porsche 911 te vieren. In deze mengelmoes zijn natuurlijk wel een aantal veranderingen, die in het geval van de S/T zeer positief zijn. Wat direct opvalt is het uiterlijk van de Porsche S/T, dat veel wegheeft van een Porsche 992 GT3 Touring, zeker als het om de voorkant gaat. Wat betreft de motorkap is deze bijvoorbeeld identiek aan de Touring, echter loopt de gleuf in de motorkap door over het dak van de S/T. Dat de S/T een op de Touring lijkt is helemaal niet zo gek, want de basis van de Porsche 992 S/T is namelijk ook de Porsche 992 Touring.

Pret pakket

Dan het heuse pretpakket, en dat is er een! Wat krijg je als je het beste van alles combineert:
De S/T krijgt het motorblok van het vlaggenschip van Porsche, het motorblok van de Porsche GT3 RS. Dat betekent dus maar liefst 525 atmosferische pk’s onder de voet. Maar waarbij de GT3 RS alleen de PDK optie tot zijn beschikking heeft, wordt de S/T geleverd met een echte ouderwetse handbak, daar worden wij als puristen gelukkig van! Hiervoor was wel wat nieuwe ontwikkeling nodig, de Porsche S/T heeft een nieuwe lichtgewicht koppeling en vliegwiel gekregen die aan het werk mag met het paradepaardje van Porsche. Resultaat: de Porsche 992 S/T doet een sprintje van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. Daarnaast zijn er een aantal onderdelen vervangen door carbon fiber elementen om gewicht te besparen, denk aan het dak, portieren, motorkap en rolkooi. Hiermee komt de S/T op een gewicht van slechts 1.455 kg.

Bestellen maar!

Het klinkt allemaal alsof de Porsche 992 S/T klaarstaat om de snelste ronde van de Nürburgring te gaan verpletteren. Maar dat is nou net niet de insteek van deze Porsche. Het onderstel biedt volgens Porsche veel comfort. De S/T is gemaakt voor de openbare weg, heerlijke bergpassen en ritjes over de dijk. En Porsche heeft natuurlijk niet voor niets de GT3 RS uitgebracht.

Waar kunnen we bestellen? Nou, dat kan nog wel eens een dingetje worden. Porsche heeft namelijk bedacht dat de S/T een gelimiteerd model wordt, ter ere van het 60-jarige bestaan. Hoe kan het dan ook anders dat er slechts 1963 worden geproduceerd. Dat wordt dringen geblazen, want hoeveel er naar Nederland komen is nog onbekend, net zoals de prijs van de 992 S/T. De verwachting is dat de eerste Porsche 911 992 S/T in oktober geleverd gaat worden. Mocht u tot de gelukkigen behoren voor een order, bestelt u dan ook het bijbehorende horloge erbij?