Waarom je de Porsche 911 992 boven supercars wilt kiezen

Het prijskaartje van de Porsche 911 992 Turbo S is ongeveer hetzelfde als die van menig supercar, maar waarom zou je dan voor een twin-turbo zescilinder motor kiezen in plaats van bijvoorbeeld een schreeuwende V10? Lees verder om hier achter te komen.

Comfort en gebruiksvriendelijkheid

Porsche heeft keer op keer bewezen dat de 911 voor zowel dagelijks gebruik als sportief gebruik geschikt is. Binnenin de bolide is dit ook te merken, de 911 heeft alle functies om jouw rit soepeler te maken. Tot de standaarduitrusting behoren een 10,9-inch displayscherm met Porsche Communication Management en navigatiesysteem, een 8-traps PDK-transmissie en een rijhulpsysteem inclusief botsingdetectie met remingreep. Tevens beschikt de 992 over een ‘wet mode’ functie. Doormiddel van sensoren op de wielkasten kan de 992 een nat wegdek detecteren en vervolgens de stabiliteitscontrole, de positie van de achtervleugel en het reactievermogen van de versnellingsbak aanpassen om op deze manier de auto stabiel te houden.

Je kunt ook voor nieuwe uitrusting opties kiezen zoals adaptieve cruise control, nachtzicht en sportophanging die de auto 10 mm verlaagt. Daarnaast kan je ook voor een Sport Chrono-pakket kiezen. Deze is beschikbaar op alle modellen en heeft een overboost-functie waardoor de Porsche gedurende 20 seconden betere prestaties levert. Acceleratietijden van 0 naar 100 km/u worden met 0,2 seconden verkort vanwege dit pakket.

Voor ieder wat wils

Net zoals de voorgaande Porsche generatie kan je kiezen uit drie verschillende ‘basis’ uitvoeringen. De Carrera, Carrera 4 en Targa 4. De Carrera’s zijn zoals altijd te verkrijgen in coupé vorm en cabrio vorm. Ook zijn alle uitvoeringen natuurlijk in de S-variant te verkrijgen. Aan het uiterlijk vind je niet veel verschillen tussen de 991 en 992. De 992 is 20 mm langer en 5 mm hoger dan de 991 met een gelijkblijvende wielbasis, tevens staan de wielen 25,4 mm verder naar buiten. Ook hebben de 992-modellen elektrische uitklapbare deurgrepen, een intrekbare achterspoiler (voor specifieke modellen), led koplampen en een achterlichtbalk die over de volledige lengte van de auto gaat.

Zowel de ‘normale’ Porsche modellen als hun S-varianten zijn uitgerust met een 3,0-liter twin-turbo zescilinder boxermotor. De Carrera, Carrera 4 en Targa 4 hebben een maximaal vermogen van 385 pk en trekken een sprintje naar de 100 km/u in ongeveer 4,2 seconden met een topsnelheid van ongeveer 290 km/u.

De 3,0-liter motor van de S-varianten van de Carrera’s en Targa produceert een totaal vermogen van 450 pk, hiermee kunnen zij van 0 naar 100 in ongeveer 3,6 seconden sprinten en bereiken ze een topsnelheid van ongeveer 306 km/u.

Supercar level performance

Wil je het comfort van een Porsche 911 behouden, maar toch je auto behoorlijk op zijn staart kunnen trappen? Dan is de Porsche 911 992 Turbo (S) perfect voor jou. Als standaard opties hebben de Turbo en Turbo S alle bovengenoemde technische snufjes, maar ook Porsche Dynamic Chassis Control, achterasbesturing, keramische composietremmen, actieve stabilisatorstangen en adaptieve dempers. Daarnaast zijn er wel twee nieuwe fabrieksopties beschikbaar: Active Suspension Management en een sportuitlaat. Aan comfort ontbreekt het dus niet bij de Turbo-modellen.

Beide Turbo-modellen zijn uitgerust met een twin-turbo 3,7-liter zescilinder boxermotor. Als je kiest voor het normale Turbo-model genereerd de motor een totaal vermogen van 580 pk, die goed is voor een topsnelheid van 320 km/u en een sprintje naar de 100 km/u aflegt in 2,8 seconden. Ben je hier niet tevreden mee? Dan kies je voor de Turbo S die met een brute 650 pk van 0 naar 100 km/u in een magere 2,7 seconden sprint en een topsnelheid van 330 km/u geniet.

Met een prijskaartje van ongeveer €250.000,- is de Porsche Turbo S ongeveer dezelfde prijs als menig supercar, echter is de Porsche comfortabeler, duurzamer en gebruiksvriendelijker dan de meeste supercars.

De gloednieuwe GT3 en verwachtte GT2 RS

Afgelopen februari heeft Porsche de 992 GT3 geïntroduceerd. Net als alle andere voorgaande GT3 modellen, is de GT3 met een circuit gerichte setup gemaakt. De GT3 is uitgerust met een grote achterspoiler met grote ventilatieopeningen, een grotere diffusor, twee grote uitlaten, kuipstoelen en een optionele rolkooi. Deze generatie GT3 gebruikt dezelfde atmosferische 4-liter zescilinder boxermotor als zijn voorganger, echter heeft deze GT3 10 pk meer en loopt het maximale vermogen op naar een totaal van 510 pk. Hiermee bereikt de GT3 de 100 km/u in 3,4 seconden en heeft die een topsnelheid van 320 km/u. Op de GT3 RS moeten we nog eventjes wachten, hij is echter al wel vaker gefotografeerd tijdens testen. Dus heel lang zal het waarschijnlijk niet meer duren.

Op de GT2 RS moeten we helaas nog iets langer wachten. Porsche brengt de verschillende uitvoeringen uit in een bepaalde volgorde en de GT3 RS moet eerst worden geïntroduceerd voordat de GT2 RS zal uitkomen. Een ding weten we bijna wel zeker als we Porsche kennen, de GT2 RS gaat de vorige generatie GT2 RS overtreffen. Een absoluut racemonster zal ontketend worden.

Een legende is geboren - Porsche 911 992

De Porsche 911 992 is een auto voor ieder wat wils, van ultiem comfort tot snelheid waarvan je achterin je stoel wordt gedrukt, de keuze is compleet aan jezelf. De 992 kan het dus allemaal en dat voor de helft van de prijs van een supercar. Kortom, dit is waarom je de Porsche 911 992 boven een supercar wil kiezen! 

Ben jij in bezit van een 992 of een ander model Porsche? Houdt er dan rekening mee dat het seizoen voor onderhoud is begonnen. Voor jouw geliefde Porsche geldt hetzelfde als bij mensen: “voorkomen is beter dan genezen”. Neem vrijblijvend contact met ons op en kijk of je jouw auto preventief wil laten controleren. Op deze manier kan jij met het lekkere weer volledig van jouw betrouwbare Porsche genieten!